اخبار > آیین نامه ی استفاده از کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی

 


  چاپ        ارسال به دوست

آیین نامه ی استفاده از کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی

آیین نامه ی استفاده از کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی

مقدمه

کتابخانه تخصصی علوم حدیث و مرکز اطلاع‌ رسانی همزمان با تأسیس دانشکده علوم حدیث در آبان ماه سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از چندین سال فعالیت، کتابخانه های تخصصی «علوم قرآنی» و «تاریخ اهل بیت علیهم السلام » به این مجموعه اضافه شده و همچنان خدماتی شامل امانت مدرک، خدمات مرجع، تالار مطالعه و نیز خدمات رایانه‌ای، نرم افزارهای علوم اسلامی و اینترنت جهت جستجوی منابع تحقیقاتی به عنوان بخشی از مجموعه پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث ارائه می‌نماید.

لازم به ذکر است آئین نامه استفاده از کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی در تاریخ 16/11/83 به تصویب شورای دانشکده علوم حدیث رسیده و تا کنون ملاک عمل بوده است، در تاریخ 31/03/94 بعد از تبدیل دانشکده به دانشگاه و همچنین گذشت ده سال از تصویب آئین نامه مزبور تغییراتی شکلی و محتوایی به شرح زیر در آن ایجاد شده است و با توجه به نظرات کارشناسی ارایه شده، در تاریخ 2/5/96 مورد تأیید نهایی و ابلاغ قرار گرفت.

الف) تعاريف‏ :

كتابخانه: منظور از كتابخانه در اين آ‏يين‏نامه كتابخانه و مركز اطلا‏ع رساني پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث است.

مدرك: هراثري كه اطلاعات معيني برآن ثبت شده باشد اعم از مكتوب مانند كتاب، نشريه و غيرمكتوب مانند نوار صوتي يا تصويري ، ميكرو فيلم و ميكروفيش، لوح‌هاي فشرده كامپيوتري و مانند آن .

خدمات كتابخانه: شامل امانت مدرك، خدمات مرجع، استفاده از فضاي مطالعه، دسترسي به منابع‏كتابخانه، استفاده از خدمات اطلاع رساني رايانه‏اي و خدمات ديداري و شنيداري.

پژوهشگر آزاد: محققاني كه جزو كاركنان، اساتيد و دانشجويان آستان و دانشگاه نيستند.

ب) کتابخانه

ماده 1) استفاده کنندگان

استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه قرآن و حدیث‏، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، کارکنان آستان مقدس، استادان و طلاب حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) و پژوهشگران آزاد مجاز به استفاده از خدمات کتابخانه می باشند.

ماده 2) شرایط عضویت متقاضیان استفاده از منابع در خارج از کتابخانه

1 ـ 2) دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی

2 ـ 2) استادان و کارکنان دانشگاه قرآن و حدیث با ارائه کارت شناسایی.

تبصره1) مدیریت کتابخانه در ابتدای هر ترم لیست استادان مدعو را از معاونت آموزشی اخذ نماید.

3 ـ 2) کارکنان آستان مقدس، اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) با ارائه معرفی نامه

4 ـ 2) پژوهشگران آزاد (محققین و اساتید) با ارائه معرفی نامه یا درخواست عضویت و پرداخت حق عضویت.

تبصره 2) حق عضویت پژوهشگران آزاد سالانه 300.000 ریال؛ شش ماهه 200.000 ریال و سه ماهه 100.000 ریال می‌باشد.

تبصره 3) هزینه عضویت پژوهشگران آزاد در ابتدای هر سال تحصیلی 10% افزایش می‌یابد.

ماده 3) مدت عضویت:

1 ـ 3) دانشجویان تا پایان دوره تحصیل و اساتید و کارکنان دانشگاه تا پایان مدت همکاری.

2 ـ 3) پژوهشگران آزاد تا پایان مدت عضویت.

3-3)کارکنان آستان مقدس تامدت همکاری در آستان مقدس، اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) تا تاریخ قید شده در معرفی نامه.

ماده 4) امانت:‌

1 ـ 4) دانشجویان مقطع کارشناسی تا سقف 3 مدرک، ارشد 5 مدرک و دکتری 7 مدرک، کارکنان 3 مدرک و اساتید 7 مدرک و پژوهشگران آزاد تا 5 مدرک.

2 ـ 4) مدت امانت 14 روز است.

3 ـ 4) امانت گیرنده می‌تواند مدت امانت مدرک را، با اطلاع مسئول میز امانت، برای یک دوره دیگر تمدید کند، مشروط بر اینکه عضو دیگر آن مدرک را رزرو نکرده باشد.

4 ـ 4) اگر مدرکی بیش از یک درخواست کننده داشته باشد، مسئول میز امانت می‌تواند مدت امانت آن را کاهش دهد.

5 ـ 4) در صورتی که مدرکی بیش از یک متقاضی داشته باشد امانت به ترتیب اولویت ذیل خواهد بود:

الف) استادان ب) دانشجویان ج) پژوهشگران آزاد و استادان حوزه د) ،طلاب، کارکنان دانشگاه وآستان مقدس

6 ـ 4) پایان نامه، نشریات{به تشخیص مسئول نشریات} و مدارک مرجع و مدارک نفیس یا کمیاب امانت داده نمی‌شود.

 

ماده 5) جریمه‌ها:

1 ـ 5) به ازای هر روز تأخیر برای هر مدرک جریمه نقدی معادل 100 تومان تعلق می‌گیرد و میزان آن از ابتدای هر سال تحصیلی 15% افزایش خواهد داشت.

تبصره 1) در صورت وقوع 2 نوبت تأخیر{بیش از 10روز}کتابخانه از امانت دادن مدرک به عضو تأخیر کننده به مدت 30 روز خودداری خواهد کرد و در صورت تکرار به تشخیص مدیر کتابخانه، به مدت سه ماه از امانت گرفتن مدارک محروم خواهد شد.

2 ـ 5) امانت گیرنده موظف است در صورت مفقود شدن مدرک، مثل آن را تهیه و جایگزین نماید و همچنین هزینه آماده سازی آن را به تشخیص مدیر کتابخانه بپردازد و در صورتی که عدم توانایی وی از استرداد برای مدیر کتابخانه محرز گردد امانت گیرنده ملزم به پرداخت خسارت وارده خواهد بود.

3 ـ 5) هرگاه امانت گیرنده به مدرکی خسارت وارد کند اگر خسارت وارد شده باعث غیرقابل استفاده شدن مدرک شود، مانند بند (2 ـ 5) جریمه خواهد شد؛ در موارد دیگر، میزان خسارت وارده توسط مدیر کتابخانه تعیین و به عضو اعلام می‌گردد.

ماده 6) تخلفات:

در صورتی که هریک از استفاده‌ کنندگان کتابخانه در ارائه خدمات و نظم کتابخانه اخلال ایجاد نماید مدیر کتابخانه پس از تذکر کتبی در مرحله دوم می‌تواند حداکثر یک ماه فرد مورد نظر را از دریافت خدمات محروم نماید. بدیهی است در صورت تکرار موارد ذکر شده در صورتی که فرد مورد نظر از دانشجویان باشد برای رسیدگی‌های بعدی به کمیته انضباطی معرفی خواهد شد و پژوهشگران آزاد از ارائه خدمات محروم می‌گردند.

ماده 7) ساعت کار کتابخانه:

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 18 عصر

تبصره 1) کتابخانه همچون دیگر واحد های مجموعه برای اقامه نماز و صرف ناهار از اذان ظهر به مدت یک ساعت تعطیل است.

تبصره 2) هرگونه تغییر در ساعات کار کتابخانه پس از تصویب مبادی ذی ربط پنج روز زودتر، اعلام خواهد شد.

ماده 8) مدیر کتابخانه در راستای روزآمد کردن این آیین نامه می‌تواند پیشنهادهای خود را به شورای پردیس تهران دانشگاه ارائه کند و در صورت تصویب آن توسط مبادی ذی ربط، همه اعضا موظف به رعایت مفاد آن خواهند بود.

ج) مرکز اطلاع‌رسانی

مرکز اطلاع‌رسانی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث کوشیده است تا فضا و امکانات مناسبی را برای کاربران فراهم نماید تا این عزیزان بتوانند از اطلاع‌رسانی رایانه‌ای منابع تحقیقاتی، جستجوهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در اینترنت و سایت‌های اطلاع‌رسانی، نرم افزارهای پژوهشی، کتابخانه الکترونیکی و لوح‌های فشرده تحقیقاتی بهره‌مند گردند.

ضوابط استفاده از مرکز اطلاع‌رسانی بشرح ذیل می‌باشد:

ماده 1) هر کاربر دارای نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی می‌باشد که موظف است در حفظ و

 نگهداری آن دقت نماید.

ماده 2) استفاده از مرکز اطلاع‌رسانی ویژه دانشجویان بخش حضوری و مجازی می‌باشد.

تبصره: با تایید مدیر کتابخانه خدمات کتابخانه به طلاب و دانشجویان مراکز دیگر نیز ارایه شود.

ماده 3) کاربران باید آشنایی و توانایی کافی جهت کار با ویندوز، اینترنت و نرم افزارهای علمی ـ پژوهشی را داشته باشند و آموزش این موارد به عهده متصدیان این بخش نخواهد بود و تبعات ناشی از عدم مهارت به عهده کاربر می‌باشد.

تبصره: در آغاز هر ترم تحصیلی، کارگاه آموزشی روش استفاده از خدمات کتابخانه و اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود که دانشجویان موظفند در این کارگاه حضور داشته باشند.

ماده 4) کاربران اطلاعات تحقیقاتی خود را در صورت نیاز می‌توانند به حافظه‌های جانبی شخصی خود منتقل نمایند. (لوح فشرده، فلش و ...) بخش اطلاع‌رسانی مسئولیتی در قبال حفظ اطلاعات ندارد.

ماده 5) مدیریت تنظیم زمان استفاده از سیستم در هر مقطعی، با توجه به تراکم مراجعین به عهده مسئول بخش اطلاع‌رسانی می‌باشد.

ماده 6) تنظیم سیستم‌ها و نرم افزارها تنها به عهده مسئول اطلاع‌رسانی می‌باشد و کاربران حق تغییر در آن‌ها را ندارند.

ماده 7) استفاده همزمان از چند سیستم مجاز نبوده و هر کاربر تنها می‌تواند از یک سیستم استفاده نماید.

ماده 8) هرگونه استفاده از نرم افزارهای چت و سایت‌ها به صورت غیر مجاز تخلف محسوب می‌شود.

ماده 9) هک کردن، ویروسی کردن، تخریب رایانه (نرم افزاری یا سخت افزاری) از طریق نفوذ به سیستم، ایجاد سایت‌ها یا وبلاگ‌های غیراخلاقی، وارد شدن به حریم خصوصی افراد از طریق ایمیل‌های شخصی به عنوان تخلف محسوب می‌گردد.

ماده 10) تمام سیستم‌ها مانیتور ‌می‌شود و نظارت و مراقبت مستمر بر فعالیت‌های کاربران صورت می‌پذیرد.

ماده 11) در مرکز اطلاع‌رسانی هیچگونه خدمات چاپی انجام نمی‌شود و کاربران می‌توانند اطلاعات خود را پس از ذخیره در حافظه‌های جانبی یا قرار دادن در پوشه عمومی (public) روی شبکه دانشگاه به محل واحد تکثیر مراجعه نمایند.

ماده 12) تمامی کاربران موظف به رعایت شئونات کامل اسلامی هستند.

تبصره: مکان اطلاع‌رسانی بخش خواهران همانند سایر اماکن عمومی دانشگاه بوده و رعایت پوشش اسلامی در این بخش الزامی است.

ماده 13) استفاده از امکانات مرکز اطلاع‌رسانی تنها مختص کاربران مجاز بوده و هیچ کاربری حق ندارد امکان دستیابی خود را به دیگران واگذار کند هرگونه تخلف در این امر موجب محرومیت کاربر خاطی از خدمات این بخش خواهد بود.

ماده 14) به دلیل مجاورت مرکز اطلاع‌رسانی با کتابخانۀ پردیس تهران رعایت سکوت در این مکان الزامی است.

ماده 15) هنگام تحویل رمز کاربری به اعضای کتابخانه مفاد آیین نامه به رویت اعضا رسیده و ملزم به رعایت آن شوند.

ماده 16) تخلف از مقررات این آیین‌نامه در مرحله اول به صورت تذکر شفاهی و در مراحل بعدی محرومیت از امکانات این بخش و گزارش به مسئولین مافوق جهت اجرای ضوابط برای فرد خاطی را به همراه خواهد داشت.

ماده 17) آیین نامه استفاده از کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی پردیس تهران در 25 ماده و 10 تبصره در تاریخ 31/03/94 به تأیید شورای پردیس تهران رسیده و در تاریخ 2/5/96 پس از بررسی مجدد به تأیید نهایی رسید و از این پس جایگزین آئین نامه قبلی مصوب شورای دانشکده علوم حدیث می گردد.

 

دانلود فایل پی دی اف آیین نامه:

 

 


١٦:٤٥ - چهارشنبه ٢١ تير ١٣٩٦    /    عدد : ١٠٥٣    /    تعداد نمایش : ٣٣١



خروج